شرایط اهدای خون در محل کار یا زندگی / ذخایر خونی به حداقل میزان خود رسیده است

اهوای خون / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق اخبار ذخایر خونی به کمترین میزانش در ماه‌های گذشته رسیده است. بیشترین میزان مصرف و اهدای خون در استان تهران است و حالا ذخایر خونی همین استان با کاهش ۲۰ تا ۲۵درصدی مواجه شده و این اتفاق بی‌سابقه است. حتی در موجودی گروه خونی O مثبت هم که همیشه بالاترین موجودی را داشته‌ایم به مرحله هشدار رسیده‌ایم.

دکتر بشیر حاجی بیگی، مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: سازمان انتقال خون باید جوابگوی نیاز بیمارستان های کل کشور به خون و فرآورده های آن نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت، پلاسما و در حال حاضر پلاسمای کووید-19 تهیه شده از بهبودیافتگان از کرونا باشد که با درخواست پزشکان متخصص در بیمارستان های کشور از سازمان انتقال خون درخواست می شود.

درخواست یک میلیون پلاکت در سال

وی با بیان این که در حال حاضر نزدیک به 900بیمارستان و مرکز درمانی در کل کشور خون و فرآورده های آن را از سازمان انتقال خون ایران دریافت کنند، افزود: در کلانشهر تهران نزدیک به 160 بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد و تهران به عنوان پرمصرف ترین استان از نظر خون و فرآورده های آن است. سالانه نزدیک به یک میلیون پلاکت از سوی بیمارستان ها از مراکز انتقال خون سراسر کشور درخواست می شود.

درخواست 2میلیون واحد گلبول قرمز

بشیر حاجی بیگی با بیان این که بیماری خون ریزی دهنده ارثی مصرف می شود، گفت: سالانه حدود 750هزار واحد پلاسما در کشور به مراکز درمانی و بیمارستانی توزیع می شود که برای بیماران سوختگی و بیماران کبدی و در جراحی های بزرگ استفاده می شود. سالانه نزدیک به 2میلیون واحد پک سل P.C یا گلبول قرمز فشرده شده از مراکز انتقال خون درخواست می شود که این فرآورده در بیماران کم خونی مزمن و جراحی های قلب باز، جراحی های زنان و زایمان، بیماران دیالیزی، عزیزان تالاسمی و مجروحین تصادفات و شکستگی های با خونریزی های شدید مصرف می شود.

بشیر حاجی بیگی / سخنگوی سازمان انتقال خون ایران

10درصد از مردم گروه منفی دارند

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: در حال حاضر به تمامی گروه های خونی نیاز داریم افرادی که دارای خونی منفی هستند باید اقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند چون 10درصد از مردم کشور ما دارای گروه خونی منفی هستند.

مصرف خون در کدام استان ها بیشتر است؟

وی تاکید کرد: میزان مصرف خون در استان های شمال کشور نظیر گیلان، مازندران، گلستان و همچنین استان های جنوبی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و... به خاطر وجود و حضور بیماران خاص و بیماران تالاسمی نسبت به سایر استان ها بیشتر است.

بیشترین استان های اهدا کننده خون

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفت: در 7 ماه سال جاری (از اول فروردین تا پایان مهر 1399) بیشترین میزان خون اهدایی در کشور مربوط به استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و مازندران بوده است. 15 درصد خون اهدایی در کشور مربوط به استان تهران است. در 7 ماه سال جاری بانوان استان های خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و سیستان و بلوچستان اقبال بیشتری به اهدای خون داشته است. شاخص اهدای خون بانوان در خراسان جنوبی 8درصد و میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور 5 درصد است.

پیوند اعضا میزان مصرف خون را افزایش می دهد

بشیر حاجی بیگی با بیان این که نیاز به خون و فرآورده های آن یک نیاز همیشگی و به صورت روزانه است، افزود: همچنین در استان های بزرگ کشور و کلانشهرها به علت وجود بیمارستان های بیشتر میزان درخواست خون و فرآورده های آن روز به روز افزایش می یابد. در حال حاضر با افزایش مراکز خون و آنکولوژی و همچنین میزان پیوند اعضا میزان مصرف خون و فرآورده های آن در حال افزایش است.

سن اهدای خون

مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران گفت: ذکر این نکته مهم است که تمام افرادی که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند از سالم ترین افراد جامعه هستند که توانسته اند با رعایت تمامی استانداردهای سازمان جهانی بهداشت و مراکز انتقال خون واجد شرایط اهدای خون شوند سن اهدای خون در کشور از 18 تا 65 سالگی است. افرادی که سابقه اهدای خون نداشتند تا سن 60 سالگی و اهدا کنندگان مستمر خون تا 65 سالگی می توانند خون اهدا کنند.

2 درصد بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا می کنند

وی با اشاره به پلاسمای کووید-19 اظهار کرد: کرونا ربطی به اهدای خون و انتقال خون ندارد و فقط یک بیماری تنفسی است. کلیه پروتکل های بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می شود. با اهدای پلاسما سیستم ایمنی پایین نمی آید و آنتی بادی به صورت مداوم در بدن ساخته می شود. متاسفانه در کشور ما از ابتدای شروع طرح جمع آوری بهبودیافتگان تنها 2درصد مردم جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند که آمار بسیار پایینی است. با توجه به درخواست بالای پلاسمای بهبودیافتگان از بیماری کرونا از طرف بیمارستان ها بالاخص در کلانشهر از بهبودیافتگان درخواست می کنیم که جهت اهدای پلاسمای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند. تمامی پروتکل های بهداشتی در مراکز انتقال خون سراسر کشور رعایت می شود و تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون و پلاسما استریل و یکبار مصرف است.

اعزام تیم های خون گیری سازمان انتقال خون به محل

بشیر حاجی بیگی در پاسخ به این سوال که آیا تیم های سازمان انتقال خون به محل کار یا زندگی اهدا کنندگان جهت اهدای خون می روند؟ گفت: برای خون گیری در محلی خارج از مراکز اهدای خون حداقل 15نفر نیرو نیاز است. اهدای خون پروسه خاصی دارد و اینطور نیست که یک یا دو نفر از پرسنل سازمان انتقال خون بتوانند این پروسه را طی کنند. هر جایی که 80نفر مراجعه کننده برای اهدای خون داشته باشد، وسایل، تجهیزات و نیروی خود را اعزام می کنیم. اما برای اهدای پلاسما حتما باید به مراکز انتقال خون مراجعه شود چرا که از طریق دستگاه پلاسما فرزیس انجام می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 627444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟