مردم 50هزار میلیارد تومان سال گذشته هزینه آموزش کردند/ مافیای آموزش تهدیدی برای تحصیل طبقه پایین

مدارس/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پزشکان نگرانی و دغدغه خود را جهت ابتلای کودکان به کرونا مطرح می کنند. رحمت اله حافظی، عضو هیئت رئیسه سازمان نظام پزشکی نیز در توئیتر خود نوشت: "آقای رئیس جمهور به کجا می روی؟ شما چند تخت آی سی یو مناسب برای اطفال در سطح کشور دارید که دستور حضور فرزندان مردم در مدارس حتی با رعایت ضوابط را صادر می کنید؟ چند درصد بچه ها شما و اوامرتان را درک و مراعات می کنند؟ فریاد جامعه پزشکی را درآورده اید." خانواده های بسیاری از ترس ابتلای فرزندان شان به کرونا، اجازه حضور آنها در مدارس را نمی دهند و تنها راه حل را استفاده از "معلم های خصوصی" می دانند. در این میان اما موسسات آموزشی که معلم های خصوصی را در چنگ خود گرفته اند و بیشترین پرداختی والدین نیز به جیب آنها سرزیر می شود. سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا درباره احتمال قدرت گیری مافیای معلم های خصوصی تاکید کرد: مسئله اصلی این است که تا زمانی که آموزش پولی است و هر شکل دهی سرمایه رخ می دهد، امکان شکل گیری هر مافیایی در حوزه آموزش وجود دارد.

هزینه 50هزار میلیاردی برای آموزش

وی افزود: وقتی اجازه می دهند آموزش به کاسبی گره بخورد، یک مشکل را حل کنند یک مشکل دیگر سرمی زند. مردم سال گذشته تقریبا 50هزار میلیارد تومان برای آموزش هزینه کرده اند. یک حساب ساده نشان می دهد که برای این 50هزار تومان چقدر می توان تیم های مافیایی درست کرد؟

دولت به اندازه مردم در آموزش هزینه نکرده است

این استاد دانشگاه تهران در تشریح 50هزار میلیارد تومانی که خرج آموزش شده است، گفت: مردم سال گذشته 10هزار میلیارد تومان به مدارس دولتی، 20هزار میلیارد تومان به مدارس خصوصی، 10هزار میلیارد تومان به موسسات کنکور و مابقی نیز به موسسات زبان پول داده اند. این هزینه ای است که مردم برای آموزش کرده اند و دولت به اندازه مردم برای آموزش هزینه نکرده است.

مافیای آموزش طبقات پایین را از تحصیل محروم می کنند

سید مجید حسینی افزود: دلیل آن هم تصمیمات آموزش و پرورش نیست بلکه پذیرفته ایم که آموزش پولی و سرمایه داری شود. یعنی هر نقطه ای در آموزش که قابل کاسبی بوده مورد بهره برداری قرار گرفته است و موجب تولید شکل گیری مافیاهای متعدد آموزشی شده است و طبقات پایین اجتماعی به دلیل وجود مافیا از تحصیل و خدمات آموزشی درست محروم می شوند.

معلم ها کف حقوق را هم دریافت نمی کنند

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی معلم ها، تاکید کرد: خصوصی سازی یکی از دلایل این مشکلات است. در گذشته معلم ها به عنوان معلمان رسمی با قرارداد دولتی به کار گرفته می شدند. اما امروزه معلم ها خرید خدمتی هستند و با قرارداد یک پیمانکار با مبلغ 200هزار تومان در سیستان و بلوچستان، مبلغ 500هزار تومان در تربت جام، 600هزار تومان در لرستان کار می کنند. در حقیقت کف حقوق کارگر را هم دریافت نمی کنند چون معلمی هم خصوصی ساز شده و با پیمانکار طرف حساب هستند. فقط در سیستان و بلوچستان 22هزار معلم خرید خدمت مشغول فعالیت هستند. یعنی قرارداد ندارند و به آنها ظلم می شود. دلیل این که معلم ها هر روز فقیرتر می شوند این است که هر روز آموزش خصوصی تر می شود.

کرونا 200هزار معلم غیرانتفاعی را به مرز بیکاری کشاند

این استاد دانشگاه به شرایط معلم ها در مدارس غیرانتفاعی اشاره کرده و تاکید کرد: در شرایطی که کرونا شیوع پیدا کرد بیش از 200 هزار معلم مدارس غیرانتفاعی تا مرز بیکاری پیش رفتند. در حالی که بسیاری از این معلم بیمه نداشتند. این معلم ها در مدارس غیرانتفاعی بردگی می کنند، بیمه هم نمی شوند. آنچه که معلم را بدبخت تر می کند خصوصی شدن سیستم آموزشی است.

مشکلات معیشتی معلم ها اقتصاد را نابود می کند

سیدمجید حسینی اظهار داشت: معلم با حقوق 200هزار تومانی درست درس ندهد و فرزندان از آموزش باکیفیت محروم می شوند. چه توقعی از معلم می توان داشت وقتی که سرپناه درستی ندارد، تغذیه درستی ندارد و 1200 کالری در روز به بدنش نمی رسد، به دانش آموزان درست درس بدهد؟ اقتصادی کشوری که چنین وضعیتی برای معلم های خود ایجاد می کند، از بین خواهد کرد. یک اقتصاد مولد وابسته به تولید است. تولید زمانی رونق می گیرد که نیروهای باکیفیت و متخصص وارد تولید شود. وقتی دانش آموزان آموزش درستی ندیده اند چطور می خواهند به نیروهای تولید تبدیل شوند؟

مدارس دولتی بی پناه نباشند

این استاد دانشگاه با بیان این که در سیستم آموزشی ما چیزی به جز تست به بچه ها یاد نمی دهند، تاکید کرد: تست هم به درد زندگی و کار نمی خورد. بنابراین دانش آموزان چیزی بلد نیستند که به درد اقتصاد بخورد و چرخ آن را بچرخاند. مسئله اصلی آموزش ایران عدالت است. مقام معظم رهبری همین چند روز پیش فرمودند: "ما باید به مدارس دولتی توجه ویژه داشته باشیم تا خانواده ها فکر نکنند که بچه هایشان را به جای بی پناه فرستاده اند."

حضور تحمیلی دانش آموزان مدارس دولتی

وی با اشاره به بازگشایی مدارس، افزود: در این بازگشایی باید دید دانش آموزان بی پناه هستند یا خیر؟ دولت اثبات کرد که دانش آموزان مدارس دولتی بی پناه هستند. دانش آموزان خصوصی مدرسه نرفتند چون مدرسه اعلام کرد که آمادگی لازم برای پذیرایی از آنها را ندارد. در حالی که دانش آموزان مدارس دولتی به مدرسه رفتند و در هم لولیدند. نتیجه شیوع کرونا در این مدارس را فقط خدا می داند.

علت بازگشایی یکشبه مدارس چیست؟

سیدمجید حسینی در پاسخ به این سوال که یعنی انتظار دارید دانش آموزان تا پایان کرونا به مدرسه نروند؟ گفت: نیازی به تعطیلی نیست، بلکه باید عادلانه اتفاق بیفتد. دلیل بازگشایی مدارس این است که آموزش و پرورش نتوانست در مقابل فشار مدارس غیرانتفاعی مقاومت کند که درآمدهایشان به دلیل شیوع کرونا کاهش یافته بود. دانش آموزان که در نرم افزار شاد درس شان را می خواندند چرا باید تعطیل شود؟ به جای بازگشایی مدارس باید به 30درصدی که اینترنت و نرم افزار شاد نداشتند، نرم افزار و اینترنت می رساندیم. ولی اگر این اتفاق رخ می داد و مدارس آنلاین می شد، مدارس غیرانتفاعی پول سرویس، ناهار و... نمی گرفتند. اتفاقا سود اصلی این مدارس در این موضوعات جنبی است. سرمایه آموزشی مدارس غیرانتفاعی با 20هزار میلیارد تومان گردش مالی مدارس را یکشبه باز کرد. جز ضرر این مدارس چه دلیل دیگری برای بازگشایی مدارس وجود دارد؟ دولت می توانست با صرفه جویی در هزینه بازگشایی به 30درصدی که اینترنت و نرم افزار شاد نداشتند، تجهیزات ارائه کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 602108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟