بورس محافظ توان اقتصادی خانواده ها در دوره کرونا / لزوم آموزش سواد اقتصادی از دوره ابتدایی در مدارس

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، کرونا، سبب مشکلات اقتصادی عدیه ای در جهان شد. این زندگی فرد فرد اعضای جامعه را دستخوش تغییر می کند. مضاف براین، تغییر شیوه زیستی که جامعه ناچار است به آن تن دهد، سبب می شود که راه کارهای موفقیت در شغل و ارتباط نیز دگرگون شوند. بطور مثال ، امروز نسبت به چند ماه پیش، مشاغل مرتبط با فضای مجازی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. بنابراین افراد برای سرمایه گذاری باید دانش دیگری را کسب کنند. چه آموزشی باید به مردم داده می شد؟
مرتضی عزتی، اقتصاد دان و مدرس دانشگاه تربیت مدرس، در اینباره با رکنا گفت و گو کرده است.

 

unnamed (2)

عزتی، با تاکید بر اینکه « آموزش های اقتصادی را باید در اختیار آحاد جامعه گذاشت» گفت: نبود آموزش عملی اقتصاد، در دوره های تحصیلی کشور از ضعف های آموزشی ما محسوب می شود. این گونه تحصیلات باید از کودکی و به تمام خانواده ها داده شود. اما میبینیم که این گونه آموزش ها، نه در مدارس داده می شود و اگر در دانشگاه ها هم ارائه می شود، کابردی نیست.

تمام افراد باید چهارچوب های اقتصادی را آموزش می دیدند

وی افزود: آنچه در دانشگاه ها آموزش داده می شود، توسط اساتیدی ارائه می شوند که هیچ ذهنیتی برای راه اندازی یک بنگاه اقتصادی ندارند. بنابراین، کاملا نظری و بی فایده است. باید از دوره ابتدائی به تمام افراد مسائل اقتصادی یاد داده شود، و این مسائل باید با کمک کسانی که دستی در بنگاه های اقتصادی موفق دارند، تدوین و تدریس شوند. حتی برای آموزش در رشته های اقتصادی نیز لازم است از افراد موفق در بنگاه های واقعی کمک بگیریم. حتی این مربوط به دوره بحران کرونا هم نیز، باید همیشه اتفاق بیافتد. تمام کسانی که باید در یک جامعه اقتصاد خود را مدیریت کنند، باید چهارچوب های اقتصادی را بشناسند و باید در این زمینه آموزش بدهند.

عزتی در پاسخ به این پرسش که « این چهارچوب ها از نگاه شما چه مواردی هستند؟» گفت: مسائل کاربردی که هر کس اگر می خواهد خرید و فروش، معامله، سرمایه گذاری یا ... کند را باید بداند را باید آموزش دهیم. باید شهروندان ایرانی آگاه باشد که چه نوعی از فعالیت های اقتصادی در ایران و خارج از ایران کاربردی و سوذآور است. این لازمه هر شخصی است که می خواهد اقتصاد زندگی خود را اصلاح و ساماندهی کند، یعنی همه افرادی که با مسائل اقتصادی در ارتباط هستند، یعنی همه .

اکنون، فرض اول برای آغاز هر فعالیت اقتصادی شکست است

وی در پاسخ به این پرسش که « در شرایط شیوع کرونا لازم است اقدام خاصی را خانواده ها انجام دهند، تا توان مالی خود را ثابت نگاه دارند؟ یا کاری می شود کرد؟» بیان کرد: نسخه ای وجود ندارد که بتوانیم برای همه افراد تجویز کنیم. در هر اقدام اقتصادی افراد باید شرایط جامعه و توانمندی های خود را بسنجند. اکنون شرایط خوبی را از نظر اقتصادی مشاهده نمی کنیم. بنابراین فرض اول برای اغاز هر شغلی شکست است. اما اگر افراد وضعیت کشور، اقتصاد، واردات و صادرات، تورم و ... را می بینند و متوجه هستند که توانمندی هایی برای احیای یک بنگاه اقتصادی دارند، این کار را بکنند.

 

سهام می تواند افراد را از سقوط توان مالی نجات دهد

 

این استاد دانشگاه تربیت مدرس، در ادامه گفت: افرادی که نمی خواهند بنگاه اقتصادی تاسیس کنند، در فکر سرمایه گذاری منابع مالی خود باشند. اگر حرفه ای را می شناسند که این امکان را برای آنها فراهم می کند، در این زمینه اقدام کنند. وگرنه می توانند سرمایه های خود را خرج خرید سهام کنند. این برای هر فردی که میتواند 500 هزار تومان یا 1 میلیارد تومان در ماه ذخیره کند، ممکن است. البته مشورت گرفتن از افراد امین یا کارگزاری های معتبر اهمیت ویژه ای برای کسانی دارد که می خواهند این فرایند را آغاز کنند. راه های دیگری مانند خرید طلا ، سکه و ارز هم است، اما سهام و بورس پاسخگوتر بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 585514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟