نون عالی و مقوی برای افطار بپز + فیلم

به گزارش رکنا، طرز تهیه نان مقوی که این روزها برای افطار فوق العاده است و زمان های دیگر میان وعده انرژی بخش می تواند باشد را فرا بگیرید.

مواد لازم برای نان ارده خرما

تخم مرغ یک عدد

شکر 40 گرم (حدود 2 قاشق غذاخوری)

روغن مایع 30 گرم (حدود 4 قاشق غذاخوری)

شیر ولرم 120 گرم (حدود نصف لیوان)

آرد سفید حدود 225 گرم (حدود 1/5 لیوان)

پودر خمیر مایه 5 گرم (حدود یک قاشق مرباخوری)

نمک مقدار خیلی کم

مواد میانی

خرما 10 تا 15عدد

ارده 2 تا 3 قاشق غذاخوری

گردوی نیم کوب 2 تا 3 قاشق غذاخوری

پودر دارچین یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه نان ارده خرما

طرز تهیه نان ارده خرما بدین شرح است؛

یک قاشق مرباخوری شکر را در شیر ولرم ریختم و ترکیب کردم، پودر خمیر مایه را ریختم و مخلوط کردم، درش را گذاشتم ، 5 تا 10 دقیقه بماند تا به عمل بیاید.

در ظرف دیگری تخم مرغ، مابقی شکر، روغن مایع و نمک را ریختم و ترکیب کردم. خمیرمایه به عمل آمده را هم اضافه کردم. آرد الک شده را کم کم ریختم و خمیر را ورز دادم. میزان آرد تقریبی است، با احتیاط بریزید، حواس تان باشد آرد زیادی به خمیر ندهید که لطافتش از بین نرود. خمیر را یا با دست ورز بدهید یا می توانید به کمک دستگاه ورز بدهید.

خمیر ورز خورده را در ظرفی که کمی چرب کردم، گذاشتم و رویش را پوشاندم، یک تا یک و نیم ساعت محیط استراحت داشته باشد.

بعد از استراحت پفش را با ورز دادن گرفتم و یک دقیقه ورز دادم. نحوه شکل دهی و سایز کاملا سلیقه ای است، من خمیر را به 6 قسمت تقسیم کردم و ار چانه روی 75 گرمی جرا کردم.

برای مواد میانی، خرمای هسته گرفته، ارده، گردوی نیم کوب شده، پودر دارچین را با هم مخلوط کردم، برای اینکه راحت ترکیب شود می توانید کمی روی حرارت هم بگذارید که یکدست شده و له شود. (این مواد قابل تغییر است و شما می توانید هر چیز دلخواه میانه نان قرار بدهید.)

هر چانه از خمیر را یک مقدار پهن کردم، وسطش مواد میانی گذاشتم و بعد خوب پیچیدم و گرد کردم و بعد کمی پهن کردم. در سینی با فاصله از هم چیدم. با کاتر گرد رویش مهر زدم و محکم فشار دادم تا اثر طرح بعد از پخت بماند. رویش را پوشاندم. 25تا 30 دقیقه استراحت داشته باشد.

برای رومال یک عدد زرده تخم مرغ ، زعفران ، یک قاشق ماست خوری ماست یا شیر را ترکیب کردم و رومال زدم. رویش کمی کنجد پاشیدم.

فر را از یکربع قبل گرم کردم، ظرف حاوی آب بابت ایجاد رطوبت و نرم و لطیف شدن نان ها را در فر قرار دادم. سینی را در طبقه وسط ( فر برقی 180درجه ، فر گازی 190 درجه ) حدود 20 دقیقه قرار دادم.

کدخبر: 986247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
گلناز ابطحی
آیا این خبر مفید بود؟