حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی مستندسازی شد + فیلم

به گزارش رکنا، مهدی اله پور افزود: پس از سالها اعلام و مشاهده حضور پلنگ در منطقه کوهسرخ توسط افراد محلی و طبیعت گردها، سرانجام حضور این گونه توسط دوربین محمود رمضان نژاد رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان کوهسرخ ثبت و مستندسازی شد.

وی کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار ، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه سانی شب زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و چون یکی از گونه های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

کدخبر: 989515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟