سلام لاکی! خوش اومدی/ فیلم دیدنی از لحظه تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی در هرمزگان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مُنا یحیایی و خواهرش از سال 1393 طبیعت گردی را شروع کرده اند؛ اما هیچ وقت، 18 فروردین 1403 را فراموش نمی کنند. آنها یکی از بی نظیرترین لحظات در حیات وحش را از فاصله ای بسیار نزدیک دیده اند.

منا یحایی اینگونه ماجرا را برای خبرنگار رکنا تعریف می کند: آن شب، در یکی از جزایر خلیج فارس با تعدادی از همسفران کمپ کرده بودیم. ساعت های پایانی شب، حس کردیم که یک موجود زنده اطراف چادرمان تکان می خورد. وقتی از چادر خارج شدیم، دیدیم که یک لاک پشت بزرگ آنجاست. یکی از دوستان که آشنایی به حیات وحش دارد به ما گفت که این لاک پشت بزرگ، ماده است و به احتمال زیاد قصد تخم گذاری دارد. همان لحظه، در گوگل سرچ زدیم تا ببینیم در چنین شرایطی باید چه کار کنیم.

او می گوید: من شنیده بودم که لاک پشت ها در اردیبهشت ماه تخم گذاری می کنند؛ ولی ظاهرا آنها به طور کلی در فصل بهار تخم گذاری می کنند. لحظه های اول، به دلیل هیجان زیادی که داشتیم، دور و بر لاک پشت را خیلی شلوغ کردیم؛ ولی در نهایت با جست و جو در اینترنت و راهنمایی های دوست کارشناسمان، متوجه شدیم که می بایست دور و بر لاک پشت مادر را خلوت کنیم و فلش گوشی هایمان را خاموش کنیم تا نوری صورتش نیفتد. همچنین بلافاصله از گوگل، شماره محیط زیست قشم را پیدا کردیم و با کارشناس صحبت کردیم. کارشناس محیط زیست از این موضوع بسیار خوشحال شد و متوجه شد که ما آسیبی به این حیوان نمی زنیم.

منا یحیایی در ادامه می افزاید: ایران طبیعت و حیات وحشی بی نظیری دارد و لازم است مردم نسبت به محیط زیست دغدغه مند شوند. شاید عجیب به نظر برسد اما آن شب، خانواده ای که کمی دورتر از ما کمپ کرده بودند به محل تخم گذاری این لاک پشت آمدند و می خواستند با ضربه زدن به سر لاک پشت، حیوان را آزار دهند. من و خواهرم مانع این کار شدیم؛ در واقع ما دو نفر، تا صبح بیدار ماندیم و کشیک دادیم تا آن خانواده به سراغ تخم های این لاک پشت نیایند.

او می گوید: بهترین روش برای کمک به طبیعت، این است که خودمان حتی اگر کوچک ترین اطلاعات و آگاهی نسبت به حفظ محیط زیست داریم، به هم دیگر یاد بدهیم چراکه آنچه شاهد هستیم، این است که از سمت آموزش و پرورش، سازمان محیط زیست و نهادهای فرهنگی اقدام موثر و ملموسی انجام نمی شود.

کدخبر: 989097 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟