گزارش تکان دهنده از سیل ویرانگر افغانستان / 400 تن کشته شدند + عکس

به گزارش رکنا، روز گذشته خبرگزاری ها و شبکه های خبری به نقل از مقامات محلی افغانستان اعلام کردندکه تاکنون بیش از 400 نفر بر اثر وقوع بارش های سیل آس ا و وقوع سیلاب‌ های ناگهانی در بخش‌ های عمده‌ ای از ولایات بغلان، تخار، بدخشان و غور جان خود را از دست داده اند.

صدها کشته در سیل ویرانگر افغانستان

«ذبیح ا... مجاهد»، سخنگوی طالبان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، بدون تفکیک شمار جان باختگان و مجروحان اعلام کرد که صدها نفر از شهروندان افغانستان بر اثر جاری شدن سیل در چند ولایت کشته و مجروح شده‌اند؛ هرچند وی پیشتر در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه شمار جان‌باختگان را ده‌ها نفر اعلام کرده بود.

سخنگوی طالبان در این پیام همچنین از شهروندان افغانستان خواسته است که آن چه در توان دارند به هموطنان آسیب‌دیده خود در این بلای طبیعی کمک کنند.بر اساس اعلام این خبرگزاری، آژانس سازمان ملل روز شنبه در شبکه های اجتماعی خود اعلام کرد که بیش از 400  نفر تنها در شمال ولایت بغلان کشته و بیش از هزار خانه نیز در این ولایت ویران شده اند.

در این بیانیه آمده است: دفتر برنامه جهانی غذا اکنون در حال توزیع بیسکویت های غنی شده برای بازماندگان این حادثه است.

هدایت‌ا... همدرد از مقام‌های ولایت بغلان پیش از این تاکید کرده بود که تعداد کشته‌های سیل در این ولایت احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.باران در ولایت بدخشان در شمال شرق و ولایت غور در مرکز افغانستان نیز خسارت های سنگینی به بار آورده است.

محمد اکرم اکبری رئیس اداره مدیریت بحران در بدخشان گفت : سیل خسارت های مادی فراوانی به برخی مناطق وارد کرده است.مقامات محلی نیز خبر دادند که بر اثر توفان های سیل آسا و جاری شدن سیل در بخش‌ های عمده ای از ولایت‌ های بغلان، تخار، بدخشان و غور در افغانستان، دست‌ کم ۱۶۰ نفر کشته و ۱۱۷ تن دیگر زخمی شده‌ اند.

مسئول بخش واکنش اضطراری سازمان بین‌المللی مهاجرت با اشاره به آمار اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان گفت که تنها در ولسوالی «بغلان جدید» دست کم ۱۵۰۰ خانه تخریب شده یا آسیب دیده و بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان جان خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری شینهوا به نقل از سازمان بین‌المللی مهاجرت که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، خبر داد، بارش‌های سیل‌آسا به تنهایی در ولایت «بغلانِ» افغانستان بیش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشت و به هزاران منزل مسکونی در این منطقه خسارت های جدی وارد کرد.

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد نیروهای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند و برای نجات مجروحان و افراد گرفتار در سیل تلاش می‌کنند.وزارت داخله افغانستان جمعه شب اعلام کرد که بر اثر جاری شدن سیل در ولایت بغلان دست کم ۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

کدخبر: 996569 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟