باید پیش از سن بلوغ مسائل مربوط به شناخت دختران و پسران در مدارس مطرح شود / از آموزش این مباحث واهمه دارند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در مدارس، آموزش داده می شود که چگونه مادر و پدر و همسر خوبی باشید؛ ولی در این خصوص صحبت نمی شود که اگر می خواهید مادر یا پدر شوید، لازمه اش شناخت جنس مخالف، روش های جدید برای ارتباط با جنس مخالف، مهارت های حفظ زندگی، مهارت های تصمیم گیری صحیح و به دور از احساسات، شناخت نیازهای فردی و اجتماعی، فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی برای ارتباط با جنس مخالف و... آموزش داده نمی شود. انگار دانش آموز پلک که می زند، یک باره می افتد وسط زندگی مشترک! انگار اصلا نیاز نیست بداند مرد یا زنی که می خواهد برای زندگی مشترکش انتخاب کند چه ویژگی هایی دارد؛ اما تا دلتان بخواهد از یک مادر نمونه و پدر نمونه و همسر نمونه سخن گفته می شود. حال در این شرایط، دانش آموزان ، والدین و کادر مدرسه باید چه کار کنند؟

ابراهیم سحرخیز ، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا در این خصوص گفت: مهارت های زندگی در برنامه درسی دانش آموزان با یک رویکرد تلفیقی آموزش داده می شود ولی کتابی که به طور مستقیم در این خصوص آموزش داشته باشد وجود ندارد؛ اما لازم است مهارت های زندگی در دوره ابتدایی و حتی در پیش دبستانی به صورت تلفیقی؛ اما مستمر در برنامه درسی قرار بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: مثلا مهارت «نه گفتن» یا «برقراری ارتباط» با دیگران در قالب برنامه درسی گنجانده شود. همچنین آشنایی با جنس مخالف و آموزش های جنسی در آموزش و پرورش به شکل برنامه ریزی شده و نظام مند وجود ندارد. یک سری محدودیت ها که با عنوان حجب و حیا در مدرسه و خانه مطرح می شود که نیاز است تغییری در رویکرد به وجود بیاید تا معلم در آن زمینه توانمند شود و آموزش ها را منتقل کند تا دانش آموز برای سوالاتش پاسخ مناسب و مورد تایید نظام آموزش و پرورش را پیدا کند.

سحرخیز با اشاره به اینکه در برنامه نظام جدید و تحولی آموزش و پرورش، وجود مشاور در تمام مقاطع تحصیلی نیاز است، گفت: این در حالی است که مشاوران فقط در مدارس متوسطه و آن هم برای هدایت تحصیلی حضور دارند که البته نیازمند تحصیلات آکادمیک خاصی نیست؛ در صورتی که این افراد، مشاور تربیتی و تحصیلی هستند.

باید پیش از سن بلوغ مسائل مربوط به شناخت دختران و پسران در مدارس مطرح شود

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: بخشی از کتاب زیست شناسی برای دختران و پسران متفاوت است؛ اما چرا این مسائل با کنترل حریم کلاس، توسط معلم برای هر دو جنس مطرح نمی شود؟ حتی در آن سن هم دیر است و لازم است مسائل مربوط به بلوغ، پیش از سن بلوغ مطرح شود. با گسترش فضای مجازی، برای دانش آموزی که در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل می کند مطرح کردن چنین مواردی بی فایده است.

ابراهیم سحرخیز گفت: جای کتب راهنمای معلم در نظام آموزش و پرورش برای تمام دروس خالی است؛ چراکه اگر چنین کتابی برای معلمان در نظر گرفته شود، از تدریس های سلیقه ای در فرایند آموزش جلوگیری خواهد شد. یک معلم یا مربی می تواند خلاقیت داشته باشد؛ اما این خلاقیت هم یک محدوده ای دارد و نظام تعلیم و تربیت می بایست به اهدافی که ترسیم کرده است برسد و لازمه آن این است که برنامه های مدونی وجود داشته باشد و آموزش های ضمن خدمت بیشتری در این زمینه اجرا شود.

بلبشو در آموزش و پرورش به خاطر تصویر دختر و پسر در کتاب ریاضی اول ابتدایی!

او در ادامه تاکید کرد: چند سال قبل در کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی، در درسی که مربوط به آموزش مفاهیم ریاضی، تصویر چند دختر و پسر وجود داشت که به دانش آموز تاکید شده بود که آنها را به هم وصل کنند و دو مجموعه را با هم مقایسه کنند. نمی دانید در آموزش و پرورش چه بلبشویی شد. یا چند وقت پیش که رئیس سازمان پژوهش، دست به حذف عکس دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان زد. با این روش ها که مشکلات حل نمی شود! مسئولان باید آسیب های موجود در جامعه ببینند و بدانند که نمی توانند روی آنها سرپوش بگذارند. اگر این مسائل در مدرسه مطرح نشود و از طرفی دیگر، والدین سنتی و ماخوذ به حیا هم که درباره آن حرف نزنند شاهد آسیب های مربوط به آن در نوجوانی و بزرگسالی می شویم.

آموزش مفاهیم جنسی چگونه در آموزش و پرورش امکان پذیر می شود؟

او با اشاره به اینکه آموزش مفاهیم جنسی و مهارت های زندگی یک علم و تخصص است، تاکید کرد: بهتر است که این مهارت و علم را اول به معلمان و کادر مدرسه آموزش و بعد همگام با آن، تولید محتوا انجام و در اختیار معلمان قرار داده شود تا آنها را قدم به قدم، مواردی که به تایید آموزش و پرورش رسیده است را اجرایی کنند. همچنین لازم است این درس را خیلی جدی اجرایی کنند و حتی برای آن در کارنامه نیز نمره ای در نظر بگیرند. این ها ارتباطی با اجرایی کردن سند 2030 ندارد و باید دانست که یک ضرورت در شرایط امروزی کشور است.

مدیران و معلم ها از آموزش مباحث جنسی واهمه دارند

ابراهیم سحرخیز در ادامه تاکید کرد: ممکن است بگویند که این آموزش ها در مدرسه «بدآموزی» خواهدداشت؛ همچنین از آنجایی که عنوان درسی برای آن مشخص نشده است، مدیران و معلمان هم از اجرایی کردنش به صورت خودجوش واهمه دارند. تا زمانی که این مهم چهارچوب مند نشود، همیشه این نگرانی در ذهن معلم و مدیر مدرسه وجود خواهد داشت. هر لحظه هم ممکن است از طرف این اداره و آن مسئول بازخواست شوند. در کتب درسی فعلی به صورت مستتر آمده است برای اینکه بخواهید یک «مادر» یا «پدر» خوب شوید باید چه کار کنید؛ اما نوع ارتباط صحیح با جنس مخالف را با رعایت حدود شرعی، مطرح نمی کنند.

او با تاکید بر اینکه آمار طلاق، اعتیاد و رفتارهای پر خطر در جامعه بسیار زیاد است و حاکمیت به جای اینکه هزینه های گزافی را در آینده صرف زندان ها و مراکز درمانی و... کند، می تواند در آموزش و پرورش به آموزش های لازم تاکید کند، افزود: دانش آموزانی که تلاش شد تا 12 سال چشم و گوشش بسته نگه داشته شود و در نهایت وارد دانشگاه مختلط شد، نمی تواند ارتباط درستی برقرار کند. معتقدم که اسلام دین جامعی است که برای ابتدا تا انتهای زندگی قانون دارد. لذا می توان با تکیه بر موازین اسلامی، اقدام به چنین کاری کرد. 

کدخبر: 966257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟