زنانی عاشق روستایشان در غرب ایران که نه آب دارند، نه آسفالت و نه شغل ! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پراید مشکی، صندوق عقب را بالا زده بود و چند زن دورش جمع شده بودند. پارچه های رنگارنگ را از صندوق عقب ماشین انتخاب می کردند و مثل اینکه قرار بود با آنها لباس های زیبایی دوخته شود. لباس هایی که بر تن زنان و دختران روستا می رود. همان کسانی که سرچشمه زندگی هستند و منعکس کننده عشق.

صمیمی هستند و خون گرم؛ اما از بیکاری جوانان نگران هستند و از مهاجرتشان ناراحت. آنها که شغل اصلی شان کشاورزی است، می گویند که این شغل، برایشان درآمد کافی را در پی ندارد و از همین روست که بعضا در فصلی که دیگر کشاورزی نمی کنند، به کولبری مشغول می شوند.

یکی از زنان روستای کولسه بالا، واقع در استان آذربایجان غربی به خبرنگار رکنا می گوید: اینجا و در این روستا،  کم آبی بی داد می کند. اصلا بیشترین علت مهاجرت از روستا به خارج از کشور هم همین بی آبی است. بارندگی ها در پاییز و زمستان هم کفاف نمی دهند.

او تاکید می کند: ما آب شرب نداریم و با تانکر برایمان آب می آورند و بعد برای چند روز آن را ذخیره می کنیم.

یکی از زنان مسن روستا نیز می گوید که اگر کوچه هایشان آسفالت شود، بیشتر از گذشته خوشحال می شود.

یک زن دیگر در این روستا که سه پسر دارد به خبرنگار رکنا می گوید که فرزندانش در مقاطع تحصیلی بالا تحصیل کرده اند ولی در روستایشان کاری برای اینکه به آن مشغول شوند ندارند. از این جهت است که خیلی علاقه مند به مهاجرت هستند.

او در ادامه می گوید: من نمی گذارم مهاجرت کنند. دلم می خواهد اینجا بمانند؛ ولی از طرفی دلم برایشان می سوزد چون اینجا شغلی ندارند.

معضل ایجاد اشتغال پایدار برای افراد ساکن در روستا، باید به طور جدی در دستور کار وزارت کار قرار گیرد چراکه این افراد، با ماندن در روستا و ادامه دادن شغل هایی همچون کشاورزی، دامداری، زنبورداری و... به سلامت اقتصاد کشور کمک می کنند. خالی شدن روستاها، به نفع هیچ کس نیست. باید فکری به حال آن کرد.

بنیاد برکت ، در این استان، دست به اقدامی انسان دوستانه در راستای رفع محرومیت این افراد زده است. این بنیاد، با اجرای 1655 طرح برای کولبران استان آذربایجان غربی، ظرفیت اشتغال به میزان 4965 نفر و حجم کل سرمایه 2430 میلیارد ریال ایجاد کرده است. 

اقدامات انجام شده در استان آذربایجان غربی:

مشارکت در توانمندسازی اقتصادی توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی اجرای 10533 طرح اقتصادی با ظرفیت اشتغال 36832 نفر مجموع سرمایه‌گذاری 20985 میلیارد ریال شامل:

- تعداد 15 طرح بنگاه محور با ظرفیت اشتغال 4830 نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 1999 میلیارد ریال

- تعداد 10505 طرح اجتماع محور با ظرفیت اشتغال 31515نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 17729 میلیارد ریال

- تعداد 13 طرح تسهیلات محور با ظرفیت اشتغال 487 نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 1230 میلیارد ریال

اجرای 698 پروژه عمرانی و زیربنایی با ارزش 365 میلیارد ریال شامل: 66 مدرسه، 58 مسجد، 555 باب مسکن (22 مورد مربوط به خانوارهای دارای دو معلول) و 19 پروژه عمرانی دیگر شامل تکمیل مرکز بهداشت احداث راه روستایی کتابخانه حسینیه سرویس بهداشتی مصلی و...

حال باید دید نهادهای دیگر برای رفع این مشکل چه کار می کنند؟

کدخبر: 942219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟