الزام ورود وزارت کار و اداره برق برای ایمنی سازی سیمکشی های بازار تهران/ انشعاب برق مغازه های متخلف قطع شود
حجم ویدیو: 33.71M | مدت زمان ویدیو: 00:01:24

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  بازار بزرگ تهران بدون شک یکی از مهمترین مراکز اقتصادی و تجاری تهران و ایران بشمار می رود. بازار تاریخی تهران تنها یک مرکز اقتصادی و تجاری نیست بلکه به عنوان نبض حیات اقتصادی تهران نیز به شمار می رود.

بازار تهران ، به دلیل فرسودگی یکی از محل های پر خطر حین انواع حوادث است؛ اما آیا تا به حال به نوع سیمکشی در بازار دقت کرده اید؟ بازار تهران، پر است از سیم هایی که در هم پیچیده شده و مثل کلافی سر در گم رها شده اند. یک جرقه، یک حادثه و از دست دادن سرمایه یک عمر، همگی در کسری از ثانیه نصیب صاحبان مغازه در بازار می شود؛ اما چرا سالهاست که این مورد رها شده و کسی به آن توجهی نمی کند؟ وضعیت سیم کشی های بازار تهران می تواند یک فاجعه انسانی و اقتصادی و امنیتی را در کشور رقم بزند. 

رکنا در یک گزارش مفصل که در آن با سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به گفت و گو نشسته بود، به ابعاد خطرناک این موضوع پرداخته بود که می توانید «اینجا» آن را مطالعه کنید.

حال با رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم پارلمان شهری در این خصوص چه برنامه هایی دارد.

ناایمن بودن بازار تهران

در این راستا با مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه مصوبه شورای شهر تهران می تواند راهنمای خوبی برای پیگیری موضوع ایمن سازی از لحاظ آتشنشانی باشد، می گوید: در این مصوبه آمده است: مالکانی که به اخطارهای ایمن سازی آتش نشانی توجه نمی کنند، در مرحله اول؛ نسبت به قطع انشعابات آب، برق و گاز آنها اقدام می شود و در مرحله بعد، آن واحد صنفی  پلمب خواهد شد.

وی تاکید می کند: شهرداری تهران به راحتی می تواند برای ایمن سازی محل هایی که سیم کشی های غیر استاندارد دارند، با اداره برق مکاتبه داشته باشد تا نسبت به قطع انشعابات آن واحدهای صنفی اقدام شود. موارد مشابه این موضوع، به وفور در سطح شهر اتفاق افتاده است و قطع انشعابات دقیقا همان کاری است که تبعاتی جز به خود آمدن مالک واحد صنفی ندارد؛ چراکه در این شرایط اقتصادی، پلمب کردن واحدهای صنفی درست به نظر نمی رسد.

بابایی می افزاید: تا کنون جلسات زیادی با عنوان کمیته ایمنی بازار در منطقه 12 برگزار شده است و فردا این موضوع را در این نشست پیگیری خواهم کرد. این موضوع که تا کنون نسبت به ایمن سازی این سیمکشی ها اقدامی نشده است، بر می گردد به اهمال خود اداره برق که خیلی پیگیر مابقی سیم کشی هایی که به قولی بعد از کنتور است، نیست. لازم به ذکر است که دادستان از جانب مدعی العموم، به این موضوع ورود کرده و مواردی از ناایمنی ساختمان های شهر تهران را که شهرداری ارسال می کند را پیگیری می کنند. 

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر در ادامه تاکید می کند: در این حوزه من به شهرداری منطقه 12 هم تذکر خواهم داد که به صورت ویژه به این موضوع ناایمنی نگاه کند. می دانید که انبوهی از مشکلات در بازار تهران در جریان است و باید همه آنها را در نظر گرفت. صرفا اگر برای برق بخواهیم اقدامی کنیم، حجم کار شهرداری تهران خیلی زیاد خواهد شد؛ ولی اگر اداره برق کارهای خودش را پیگیری و شهرداری به موضوع ایمنی کالبدی آتش نشانی رسیدگی کند، نتیجه بخش تر خواهد بود تا اینکه بار اهمال دستگاه های دیگر را شهرداری به دوش بکشد.

مهدی بابایی با تاکید بر اینکه همچنین وزارت کار نیز باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد، می گوید: برای اصناف نیز، قانون الزام آور داریم که ایمنی محل کارگاه ها را رعایت کنند و در این خصوص، وزارت کار باید به طور ویژه ورود کند. در واقع هم وزارت کار و هم اداره برق، باید این موضوع را پیگیری کنند. موارد رخ دادن حادثه در بازار تهران تا کنون وجود داشته و چون سختی دسترسی به این ملک ها وجود دارد و انبوهی از انبارها و مواد اشتعال زا نقطه خطرناکی را در مرکز تهران به وجود می آورد. 

 

خبرنگار: زهرا علی هاشمی

کدخبر: 884942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟