70 درصد ایرانیان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند / نگرانی از افزایش چاقی در همه گروه های سنی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  چاقی مادر امراض است. از بیماری های قلبی و کبد چرب و دیابت گرفته، تا فشار خون بالا و سکته و انواع سرطان ، همگی ارتباط مستقیمی با چاقی و اضافه وزن دارند.

در این خصوص، فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه چاقی یکی از مشکلاتی است که طی دهه های اخیر بیش از گذشته با آن مواجه شده ایم، گفت: تقریبا 70 درصد ایرانیان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند.

او با اشاره به نحوه محاسبه در مورد تفاوت چاقی و اضافه وزن گفت: طبق نمایه توده بدن، وزن را بر حسب کیلوگرم تقسیم بر توان دوم قد بر حسب متر می کنیم. افرادی که بین 25 تا 29/99 باشند جزء گروه دارای اضافه وزن تلقی می شوند. اگر این رقم بالاتر از 30 باشد، افراد جزء دسته چاق قرار می گیرند. 

طی سال های 1359 تا 1400 در ایران، آمار چاقی 5/5 و اضافه وزن5/3 برابر افزایش داشته

کوهدانی با تاکید بر اینکه تقریبا 47 درصد جمعیت اضافه وزن دارند و 23 درصد چاق هستند، گفت: طی سال های 1359 تا 1400 در ایران، آمار چاقی 5/5 و اضافه وزن5/3 برابر افزایش داشته است. دلیل اصلی این موضوع، به سبک زندگی دنیای امروزی بر می گردد. این روزها افراد زندگی کم تحرک، همراه با استفاده زیاد از مواد غذایی حاوی روغن و شکر فراوان را پیش گرفته اند. در نتیجه دریافت زیاد انرژی توأم با کم تحرکی، دلیل اصلی ایجاد چاقی در همه گروه های سنی است.

این کارشناس در ادامه از اینکه اکنون حتی با بسیاری از کودکانی مواجه هستیم که به دلیل چاق بودن با مشکلاتی از جمله پر فشاری خون، اختلال در چربی های خون، کبد چرب و... مواجه هستند، افزود: چاقی عامل خطر مهمی در همه گروه های سنی است و خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر قلب و عروق، انواع سرطان، کبد چرب، فشار خون و... را (که عمده ترین علل مرگ و میر در دنیا شناخته می شود ) افزایش می دهد.

وی در ادامه گفت: کنترل اضافه وزن و چاقی با کاهش خطر این بیماری ها می تواند تاثیر فاحشی بر سرانه هزینه های درمان کشور داشته باشد.

او با اشاره به اینکه چاقی، با عملکرد سیستم ایمنی رابطه ای معکوس دارد، گفت: چاقی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. این اتفاق را در مورد بیماری کرونا نیز شاهد بودیم. بیمارانی که چاق بودند نیاز بیشتری به بستری شدن و استفاده از امکانات آی سی یو داشتند. همچنین درصد مرگ و میر در این گروه، بالاتر از افرادی بود که دارای وزن طبیعی بودند. حتی اثربخشی واکسن کرونا، در کسانی که دچار چاقی هستند نسبت به جمعیتی با وزن متناسب، پایین تر است

در ادامه فریبا کوهدانی در خصوص رابطه دیگر چاقی با کرونا سخن گفت و افزود: شرایط همه گیری کوید-19 نیز باعث شد که الگوی زندگی افراد تغییر کند و چاقی، همه گروه های سنی را بیشتر تهدید کند. آمار افرادی که بعد از شیوع کرونا دچار چاقی شدند، تاکید می کند که الگوی زندگی از جمله قرنطینه خانگی و تبدیل شدن غذا خوردن به یک سرگرمی، از دلایل بروز چاقی است..

او در پایان گفت: تجربه هم زمانی دو همه گیری چاقی و کوید 19 لزوم توجه بیشتر به تناسب وزن و مقابله با مشکل افزایش وزن را ایجاب می کند و نه تنها افزایش آگاهی های فردی و خودمراقبتی بلکه ضرورت برنامه ریزی های کشوری و جهانی می تواند اقدامی موثر در کاهش خطرات ناشی از همه گیری های احتمالی بعدی باشد.

کدخبر: 801666 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟