تایید صلاحیت ها یعنی پیشگیری و احترام به مدنیت جامعه

یادی کنیم از دوران مدرسه زمانی که هنوز یاد نگرفته بودیم چه کسی خوب است و چه کسی بد !

آری هنوز بلد نبودیم که حتی اسم خود را بنویسیم و ریاضی هم خیلی بد روی اعصابمان راه می رفت ،ولی تقریبا همه ما یاد داریم که معلم به مبصر می گفت که د دو ردیف خوبها و بدها را جدا کند تا زمانی که معلم بیاید پاداش دانش آموزان را در همان کلاس بدهد .

یعنی در همان کلاس فرق بین خوب و بد مشخص می شد در دین مبین اسلام تاکید بر ترویج خوبی بارها و بار تاکید شده و  وعده خوب بودن ها نیز با تکرار در پیشگاه الهی مکررا با وعده هایی شیرین تر مطرح می شود .

بی گمان باید قبول کنیم که امروز به شدت نیازمند افرادی هستیم که همیشه در  لیست خوب ها باشند چرا که جامعه امروز ما اگر مفسدی میلیاردی در کشور تولید کردیم باید قبول کنیم که فیلتری صالح و دلسوز نداشتیم ،اگر اختلاس گری آنچنانی داشتیم مطمئنا نتوانستیم در زمان اعطای صلاحیت با وجدان و دلسوزانه عمل نکردیم .

به هر حال قبول کنیم که امروز جای خالی نهادهای واگذاری صلاحیت با درصد بالا حس می شود چرا که در سخن گویی و استفاده از واژه ها نمره ۲۰ ولی در عمل نمره ضعیفی را گرفته ایم .

از این مقدمه که بگذریم به بحث واگذاری صلاحیت ها برای کاندیداهای شورای شهر می رسیم چرا که عقب ماندگی های شهری امروز در کشور حاصل همان بی تدبیری در نحوه اعطای صلاحیت ها هستیم چرا که همیشه افرادی پای در رقابت با افراد سالم گذاشته اند که تخلف و راه های آن را با استفاده از دلال های به ظاهر خوش فکر را بلندند و افرادی که ایده و فکر دارند و دلسوزی لازم را برای شهر و دیار خود دارند ولی از بند پول و ثروت بی بهره اند متاسفانه کنار گذاشته شده اند باور کنیم ۲۲ سال و پنج دوره برگزاری این انتخابات زمان کمی نیست امروز باید یاد گرفته باشیم که کمبود ها در چه بوده و مردم نیز انقدر گرفتار نیازهای روزمره خود هستند که نتوانند با گذاشتن وقت کافی انتخاب هوشمندانه ای داشته باشند .

بدون شک نقش نهاد های واگذاری صلاحیت آنقدر سخت است که حضور در این نهادها مرد آهنین طلب می کند چرا که آینده حداقل ۱۰ ساله یک شهر را درست خواهند کرد نه چهار سال چون در انتخابات شوراها هر دوره شورای شهر حداقل ده سال را تعیین می کند و در این ده سال هزاران نفر یا تامین می شوند یا متضرر خواهند شد .

بدون هر گونه حب و بغضی باید بگوئیم که اگر افرادی دلسوز و کاردان وارد صندلی های شورای شهر بشوند تضمینی خواهند بود بر انتخاب درست کلید دار شهر ،سهولت آسان در مدیریت شهری و خیالی آسوده برای شهروندان از اینکه اتفاقی سخت در تصمیم گیری ها برای تک تک شهروندان نخواهد شد ،چرا که در هر تصمیم اشتباه از نهادهای تصمیم گیری افرادی با خط و خش های رنگین و دل و فکری متضاد رشد و ارتقای فرهنگی جامعه را از مسیر درست خارج کرده و جز خدمت به دلال های انتخاباتی کاری از پیش نخواهند برد.

و بدون هیچ گونه شکی مدنیت را در جامعه توسط خودمان ترویج می دهیم که اگر امروز مقابل آن نایستیم باید منتظر پدیده بدتری در آینده باشیم و همان اختلاس گران میلیاردی که امروز شاهد آن هستیم زمانی از فیلتر های کوچک رشد کرده و امروز مثل کرم خورده و اژدها شده اند را به عین خواهیم دید .

پس بدون هیچ گونه ترس و اضطراب و رو در وایسی باید قبول کنیم یا نباید در این جایگاه باشیم یا اینکه نباید قبول کنیم که می خواهیم مسیر درست را انتخاب کنیم .

پس در واقع کل داستان این است که نهادهای تایید صلاحیت ها باید همین امروز پاداش خوب بودن ها را اعطا کنند نه اینکه افراد سالم باید منتظر باشند تا در پیشگاه خداوند متعال پاداش بگیرند چرا که تامین و ارتقای  مدنیت یک جامعه زمانی رشد می کند که افراد در زمان حیات خود فرق خوب بودن با کج روی ها را ببینند و لمس کنند.

ایرانی ها شایسته بهترین ها هستند این یک شعار نیست ...

 

 

کدخبر: 675420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟