سحر شاطری: کنسرت "یانی" مرا به عالم درامز کشاند

سحر شاطری از هنرمندان بااخلاق و پرانرژی در عرصه موسیقی و تئاتر است. سحر شاطری در هنرهای دیگر مانند نقاشی و ورزش نیز مهارت زیادی دارد. همین ویژگی ها برای یک خانم هنرمند در کشورمان کافی بود تا زمینه گفت و گو با وی را در "رکنا" تدارک ببینیم. در ادامه صحبت های سحر شاطری را بخوانید.

بیوگرافی خودتان را بفرمایید.

سحر شاطری هستم ؛ متولد اردیبشهت 1364. موزیسین و بازیگر تئاتر و سینما. من از سال 1385 فعالیت هنری ام را شروع کردم.

چه شد که به موسیقی پرداختید و بین اینهمه ساز، سازهای کوبه ای را انتخاب کردید؟

من از بچگی عاشق موسیقی بودم و چون هم پدربزرگم ساز می نواختند، هم مادرم و هم پدرم می توان گفت که همیشه موسیقی در خانواده ما جاری بوده است. همیشه آرزویم بود که موزیسین شوم. در مورد ساز هم، من راستش اولین سازی که شروع کردم پیانو بود در 10 سالگی ولی خب بعد از دیدن یکی از کنسرت های آقای "یانی" کلا عاشق درامز شدم.

مشوق اصلی تان چه کسی بود؟

خانواده ام ؛ پدر و مادرم بهترین مشوق هایم در راه موسیقی بوده اند.

از سختی هایی که در راه موسیقی طی کردید تا امروز "سحر شاطری" معروف شوید بگویید.

به هر حال هر کاری برای رسیدن به موفقیت سختی های خودش را دارد. شاید هنر را به جرات بتوان گفت کمی بیشتر سختی دارد ولی خب شما وقتی وارد دنیای هنر می شوید، هیچ وقت از ابتدا شما را نمی شناسند و قطعا از اول درآمد بالایی ندارید. به هر حال من در کنار کار هنر چندین  سال کارهای دیگری مثل مترجمی، حسابداری و حتی مدیریت فروشگاه را انجام دادم تا بتوانم از پس هزینه هایم بربیایم. تمرین زیاد و پشتکار در رسیدن به اهداف بسیار موثر است.

سحر شاطری دف نواز

شما بسیار خوش اخلاق و پرانژی هستید. راز این خصایص اخلاقی چیست؟

این لطف شماست واقعا. البته راز که نمی دانم. همه آدم ها یک دنده بداخلاق هم دارند، من هم از این قاعده مستثنی نیستم ولی خب در کار چون همیشه عاشق کارم بودم و هستم، سعی کردم این انرژی را چه به هنرجوها و چه به همکارانم انتقال بدهم.

شما خانم شاطری! شاگردان زیادی در سنین مختلف و در زمینه سازهای مختلف دارید. دنیای شاگردی و آموزگاری چگونه است؟

خیلی دنیای عجیب و خیلی خیلی سخت و البته دوست داشتنی است. من نزدیک به 16 سال است که تدریس می کنم که از این 16 سال، 13 سال آن مربوط به موسیقی است و از قبل از آن هم مربی تنیس بودم و خب در رشته های ورزشی شاگرد هم داشتم. دنیای تدریس خیلی دنیای عجیبی است. شما باید روانشناسی بسیار خوبی داشته باشید به خصوص در رابطه با دنیای کودکان. صبر بسیااار زیادی می خواهد. شاید یکی از دلایلی که می گویید من خوش اخلاق هستم این است که در طول سال های تدریسم همیشه سعی کردم صبور باشم با هنرجوهایم و کلا دوست ندارم در کار تدریس بد اخلاقی کنم؛ این عادت به مرور در شخصیتم مانده است. شما وقتی تدریس می کنی، وظیفه داری که مطلب درست را انتقال بدهی به هنرجو و شاگردت؛ در نتیجه باید خودت هم همواره مطالعه و تمرین داشته باشی؛ چه در موسیقی، چه ورزش و  کلا در هر رشته دیگری

سحر شاطری بازیگر تئاتر

تا به حال با چه افرادی در کنسرت همکاری داشته اید؟

من بسیار انسان خوشبختی هستم که این سعادت را داشتم که با انسان های بسیار بزرگی اجرا داشته باشم. حقیقتا تعداد خیلی زیاد است ولی خب می توانم از آقای روزبه نعمت اللهی، ارکستر بزرگ دف نوازان جم، آقای حسین زمان، گروه های بانوان بسیار زیادی ازجمله خانم شهره سلطانی، جناب استاد فرهاد فخرالدینی، ارکستر ویولن آقای امین غفاری و خیلی گروه های دیگر نام ببرم. البته گروه هایی هم بودند مثل گروه مینوسپهر، ارکستر سمفونیک بانوان سرزمین مادری و چند گروه دیگر که متاسفانه به تاریخ اجرای کنسرت که نزدیک شدیم ویروس کرونا شروع شد و متاسفانه به اجرا نرسیدیم که ان شاالله بعد از کرونا اگر عمری باقی بود حتما اجرا خواهیم داشت.

خاطره ای از کنسرت ها دارید که برایمان تعریف کنید؟

من تمام کنسرت هایم خاطره است و همگی برایم دوست داشتنی هستند. اگر بخواهم بگویم خیلی زیاد و طولانی می شود و از حوصله خوانندگان خارج است.

 سحر شاطری خودش را چگونه نقد می کند؟

من به خودم نقد خیلی زیاد دارم. واقعا بیشتر از اینکه از هر شخص دیگری ایراد بگیرم، از خودم ایراد می گیرم.

سحر شاطری در حال اجرا

کمی بیشتر درباره سازهای کوبه ای توضیح دهید.

سازهای کوبه ای دنیای گسترده و دوست داشتنی دارد؛ به طور مثال ساز اصلی من که درامز است جزو سازهای سخت به شمار می آید چون شما از دو تا دست و دو تا پای تان به طور همزمان چهار کار مختلف را می خواهید که انجام دهند ولی خب قلب ارکستر کوبه ای است.

شما به هنر بازیگری هم می پردازید. ارتباط موسیقی و بازیگری را چطور می بینید؟

بازیگری و موسیقی هر دو بیان احساسند به نظر من.

میانه تان با ورزش چگونه است؟

من از 10 سالگی به صورت حرفه ای مشغول ورزش هستم و از سال 84 مربیگری می کنم.

سحر شاطری در تئاتر

نظرتان درباره کرونا چیست؟

فقط می گویم که ای کاش زودتر تمام شود.

بهترین تفریح سحر شاطری چیست؟

موسیقی و ورزش و نقاشی

توصیه تان به هنرجوهای موسیقی چیست؟

صبرررر... صبر و صبر زیاد ، تمرین و تمرین و تمرین خیلی خیلی زیاد. پشتکار و خوش اخلاقی

حرف پایانی

آرزوی سلامتی و دل خوش برای همه دارم. امیدوارم ساز دل همگی کوک باشد و ممنون از شما و "رکنا" که باعث افتخارم بود مصاحبه ای داشته باشم.

آیا این خبر مفید بود؟