سحری مقوی و سالم چه ویژگی هایی دارد؟

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان توصیه‌های بهداشتی برای شیوه مصرف آب و غذا بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند.

به گزارش رکنا ، نحوه غلط مصرف آب و غذا می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی شود در حالی که شیوۀ درست آن بدن را سالم و سلامت نگه می‌دارد. به همین دلیل خوردن یک وعده سحری سالم و مناسب در کیفیت روزی که در پیش رو دارید تأثیرگذار است. خوردن غذای مناسب در سحر می‌تواند کیفیت روزه‌داری شما را تحت‌تأثیر قرار دهد. در ادامه توصیه‌هایی غذایی برای خوردن یک وعده خوب برای سحر را می‌خوانید.

۱- آب کافی بنوشید

یک راه ساده و مهم برای تأمین آب بدن نوشیدن آب کافی در هنگام سحر است. برای اینکه در طول یک روز روزه‌داری بدن با کمبود آب مواجه نشود تقریباً دو لیتر آب لازم است. سعی کنید این مقدار آب را جرعه جرعه و در یک زمان نیم ساعته بنوشید و یکباره ننوشید.

۲- غذای سالم و سبک بخورید

وعده غذایی سحری باید سبک و سالم باشد. اصلاً تصور نکنید که زیاد خوردن مفید است بیش از حجم غذا کیفیت آن مهم است. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر باعث می‌شود که در طول روز انرژی داشته باشید. خوردن خرما را فراموش نکنید زیرا سرشار از مس، سلنیوم و منیزیم است. همچنین حاوی ویتامین کا است که باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود و به سلول‌های بدن کمک می‌کند که مایعات را ذخیره کنند زیرا منبع طبیعی گلوکز است. بنابراین، می‌تواند باعث افزایش جذب سدیم و آب در روده شود.

۳- خوابتان را تنظیم کنید

به طور کلی سلامتی بدن بر پایه خواب کافی ساخته شده است و صبح زود بیدار شدن فواید زیادی دارد. از این رو، یکی از عوامل کلیدی در در هنگام روزه‌داری، خواب مناسب است. به خصوص برای خوردن سحری بسیار مهم است که به موقع بیدار شویم. از این رو، مهم است که حداقل ۴۰-۵۰ دقیقه قبل از نماز صبح زنگ ساعت خود را تنظیم کنید تا به موقع بیدار شوید و غذا را آماده کنید. نگذارید که به ساعات پایانی سحر برسید تا مجبور شوید با عجله غذا بخورید.

۴- ماست را فراموش نکنید

حتی یک قاشق ماست می تواند معجزه کند! خوردن ماست در پایان وعده غذایی سحری از نظر علمی درست و مفید است زیرا به آرامش معده شما کمک می‌کند و از اسیدی شدن معده و البته کمبود آب بدن جلوگیری می‌کند.

۵- سیب و موز را فراموش نکنید

خوردن موز و سیب از این جهت مهم است که میوه‌ها هم کالری کمی دارند و هم به اندازه کافی مغذی هستند. فیبر، ویتامین سی و آنتی اکسیدان‌های مختلفی در این میوه‌ها هست که به شما کمک می‌کنند احساس خستگی نکنید.

۶- غذای شور، ادویه‌دار و شیرین ممنوع!

کم نگه داشتن ادویه، نمک و شکر در وعده غذایی می‌تواند به شما در کاش احساس تشنگی کمک کند. سدیم موجود در این نوع غذاها به تعادل مایعات درون بدن کمک می‌کند. وقتی غذاهای پر نمک مصرف می‌کنید، آب از سلول های شما خارج می شود که بعداً تشنگی را تحریک می کند.

۷- میوه‌های آبدار را فراموش نکنید

افزودن سبزی‌های غنی از آب مانند خیار، گوجه فرنگی و میوه‌های آبدار مانند هندوانه، پرتقال، کیوی و ... به وعده غذایی سحری می‌تواند بدن شما را در طول روز سرپا نگه دارد.

وعده افطار خود را نیز بررسی کنید زیرا جایگزینی مایعات از دست رفته در طول روز در هنگام افطار بسیار مهم است. تأمین آب از دست رفته با میوه‌ها، سبزیجات و نوشیدن آب کافی ضرورت دارد. توجه کنید که تنظیم میزان آب مصرفی در وعده‌های افطار و سحر را جدی بگیرید و به شکلی برنامه‌ریزی شده در هنگام این دو وعدۀ غذایی آب، میوه و سبزیجات آبدار را در کنار غذای خود داشته باشید. با توجه به این نکات نگرانی بابت از دست دادن آب بدن و خستگی در طول روز نخواهید داشت.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 678821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟