دلایل ابتلا به درد کف پا!

درد کف پا یکی از تجربه های تلخی است که اغلب افراد در طول زندگی یکبار تجربه کرده اند . دردی که در هنگام راه رفتن یا بیدار شدن از خواب به حدی آزاردهنده است که فرد تمایلی برای گذاشتن پا روی زمین ندارد.

کف پا به علل متفاوتی دردناک میشود و برحسب اینکه علت درد چیست درمانی که برای بیمار در نظر گرفته میشود هم متفاوت خواهد بود .

دلایل دردهای کف پا را بشناسید

اگر درد صبحگاهی در کف پا احساس می شود در وهله اول می تواند بیماری رماتیسم باشد اما اگر به هنگام راه رفتن این درد ایجاد می شود ممکن است که به دلیل مبتلا شدن به بیماری خار پاشنه باشد یا اینکه پدیده های التهابی در غلاف عضلات و نیام تاندون های کف پا موجب این درد شود .

ممکن است که درد کف پا بر اثر ضربه یا فعالیت زیاد اتفاق افتاده باشد اما با تداوم درد در این ناحیه به مدت شش هفته حتماً به پزشک Doctor مراجعه کنید. در گذشته درد صبحگاهی در کف پا را نشان آرتروزمی دانستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود اما به مرور مشخص شد که کار کردن زیاد، التهاب میان کف پا را به دنبال دارد و گاهی شکستگی، در رفتگی، ضربه خوردن و تصادف Crash نیز می تواند باعث ایجاد درد شود.

یکی از محل های شایع درد در کف پا پاشنه است. درد زیر پاشنه معمولا به علت التهاب در محل اتصال فاشیای پلانتار در کف پا به زیر استخوان پاشنه بوجود میاید .

درد شست پا هم میتواند به علت هالوکس ریجیدوس یا هالوکس والگوس ایجاد شود .

هالوکس ریجیدوس بیماری است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل شست پا میشود .

در هالوکس والگوس شست پا به یک طرف منحرف شده و برجستگی در کنار آن بوجود میاید. این بیماری میتواند همراه با درد در کنار شست باشد .

به درد در ناحیه پنجه پا را متاتارسالژی میگویند. این درد میتواند به علل زیر ایجاد شود

نوروم مورتون موجب احساس درد و سوزش در زیر پنجه پا و بخصوص بین انگشتان سوم و چهارم میشود .

در بیماری فرایبرگ به علت سیاه شدن سر استخوان متاتارس دوم کف پا درد و تورم در پنجه پا در کنار شست پا ایجاد میشود .

تاندنیت اکستانسورهای پا به علت التهاب تاندون های باز کننده در پشت مچ پا ایجاد شده و موجب احساس درد در پشت پا همراه با تورم در آن ناحیه میشود .

درد در سمت داخلی کف پا میتواند به علت وجود استخوان ناویکولر فرعی باشد. التهاب در محل مفصل این استخوان فرعی موجب دردی میشود که با راه رفتن تشدید میگردد .

شکستگی ها، پیچ خوردگی ها و عفونت های کف پا هم میتوانند موجب بروز درد در کف یا پشت پا شوند .

بعد از این توضیحات درباره علل مختلف درد کف پا به صورت تیتر وار به علل درد کف پا اشاره میکنیم.

علل دیگر درد کف پا

آرتروز، نقرس و استئوآرتریت و درد کف پا

مفاصل مختلفی در کف پا وجود دارد که با وجود هر یک از این بیماری ها ممکن است دچار درد شوند.

پارکینسون و درد کف پا

بیماری پارکینسون ممکن است کنترل عضلات را سخت کند و روی کف پا نیز تاثیر داشته باشد و می تواند علت درد کف پا باشد.

فشارخون و درد کف پا

در فشارخون بالا به دلیل تراکم مایعات بدن کف پا دچار تورم و درد می شود

اضافه وزن و درد کف پا

اضافه وزن باعث می شود فشار بر روی کف پا زیاد شده و منجر به درد در کف پا شود

پوکی استخوان و درد کف پا

در بیماری پوکی استخوان ممکن است با از بین رفتن استخوان های کف پا ، کف پا دچار درد می شود

بارداری و اضافه وزن

اضافه وزن در دوران بارداری باعث فشار به کف پا پای بارداری و همچنین سوزش کف پا و درد زیر انگشتان پا می شود. درد پا و ساق پا یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. اغلب مادران (حتی کسانی که برای بار چندم باردار شده اند) علاوه بر حال بد در صبح، درد کمر، حالت تهوع و استفراغ و ترک های پوستی از درد پا و درد پاشنه پا نیز شکایت دارند. اکثر مادران تصور می کنند که درد پا امری عادی است که جزئی از دوران بارداری محسوب می شود اما کاملاً هم اینطور نیست. استفاده تکنیک های مختلف فیزیوتراپی مانند کفی و کفش طبی، ورزش Sport های مناسب و ماساژ Massage پا می تواند از مهم ترین عوامل برطرف کننده درمان پا درد در بارداری باشد. به علاوه مصرف آب زیاد و مکمل منیزیم در درمان درد و گرفتگی پا در بارداری نیز موثر است.

بیماری کلیه، سکته قلبی و کم کاری تیروئید و درد کف پا

کلیه این بیماری ها موجب تراکم مایعات بدن می شوند و در نتیجه باعث درد کف پا می شود

سن زیاد و درد کف پا

در بعضی از افراد با افزایش سن ، کف پاها پهن شده و ممکن است باعث ایجاد درد کف پا شود

عوامل درد کف پا

*سن بیش از ۴۰ سال و درد کف پا

*وزن زیاد و درد کف پا

*کم تحرکی و درد کف پا

*راه رفتن زیاد روی سطوح مکرر و درد کف پا

*پوشیدن کفش های تخت و درد کف پا

*وجود خارپاشنه پا (معمولا با درمان علایم خار پاشنه، درد کف پا کاهش می یابد )

تشخیص و درمان درد کف پا

تشخیص :تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممکن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی ، آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشکل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا ام.آر.آی ممکن است درخواست شوند .

درمان به شدت علائم بستگی دارد .

در موارد خفیف :آموزش به منظور کاهش فشاری که بر پاها وارد می شوند ، کاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت ، کفیکفش طبی و مناسب ، تمرینات کششی غیر فعال ، استفاده از سرما و گرما ، ماساژ مالشی کف پا ، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شوند .

در موارد درد با شدت متوسط :در این موارد ممکن است فرد به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمانهای فوق ، فیزیوتراپی ، تزریق داروهای بی حس کننده و ضد التهاب ، آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن .

در موارد شدید و یا مواردی که به درمان پاسخ نمی دهند :ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد کننده و در مواردی جراحی توصیه می شود .

کدخبر: 401151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟