قیمت داروی داخلی و خارجی در ایران نجومی شد/ هزینه درمان کرونایی ها چقدر است؟

دارو در داروخانه ها با قیمت بسیار زیادی به دست بیماران می رسد و این موضوع نگرانی های مردم را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حسینعلی شهریاری با بیان اینکه علت گرانی داروها به مشکلات ارزی بر می گردد از هزینه های گزاف درمان بیماران کرونایی انتقاد کرد و گفت: اگر یک بیمار کرونایی از ICU و داروهای مختلف استفاده کند، ممکن است تا 80 میلون تومان و بیشتر برای درمان خود هزینه نماید.

مشکلات ارزی، علت گرانی داروهای داخلی و خارجی

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس در خصوص افزایش قیمت داروهای خارجی و داخلی در داروخانه ها به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: متاسفانه علت بسیاری از گرانی های دارویی به مسائل ارزی کشور بر می گردد و نمایندگان نیز آن را از طرف مردم پیگیری می کنند و نسبت به این موضوع نگران هستند. به عبارتی وقتی که دولت به موقع ارز مورد نیاز را تامین نکند، مجبور است با ارز نیمایی و ارز آزاد بعضی از مواد اولیه دارویی را تهیه کند.

شهریاری ادامه داد: بسیاری از داروهایی که در داخل کشور تولید می شود، مواد اولیه شان از خارج از کشور وارد می شود و در ایران آن ها را تولید می کنیم. یکسری از داروها مثل داروهای مخصوص بیماران قلبی-عروقی و یا دیابتی، درست است که در داخل ایران تولید می شوند اما اصل و برند این داروها خارجی است، با این حال ما آن داروها را در داخل با استاندارد های خارجی تولید می کنیم. به این دلیل متاسفانه قیمت داروها نه تنها دوبرابر بلکه چند برابر شده است.

کش و قوس های اختصاص ارز 4200 تومانی به بخش بهداشت و درمان

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بودجه بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: نگرانی ما در بودجه بهداشت و درمان نیز آن بود که عزیزان ما می گفتند که ارز را باید به یک قیمت ثابت برسانیم و مابه التفاوت آن را به بانک مرکزی دهیم تا آن را به موقع پرداخت کنند. به نظر ما ارز 4200 تومانی فساد آور است و در آن شکی نیست، اما اگر این ارز را اسماً حذف کنیم، چون در کمیسیون تلفیق هم ابراز می شد که وارد کننده هم همان ارز 4200 را پرداخت می کند و مابه التفاوت آن را بانک مرکزی پرداخت می نماید، ولی اگر به صورت اسمی هم از این حذف شدن نام برده شود، قیمت داروها چند برابر خواهد شد. بنابراین ما بین بد و بدتر مجبوریم بد را انتخاب کنیم.

تهدید امنیتی جامعه با به خطر افتادن موضوع سلامت جامعه

شهریاری گفت: درست است که ارز 4200 تومانی فساد آور است و از آن ممکن است سوءاستفاده یا حیف و میل شود ولی اگر این اتفاق نیوفتد، مشکلات بعدی نگرانی های جامعه را بیشتر می کند، ما معتقدیم که سلامت مردم و داروهای مورد نیاز بیماران از جمله مسائلی هستند که اگر در آن خللی وارد شود با مشکلات اجتماعی و امنیتی مواجه می شویم. بنابراین ما این مسائل را به مسئولین کشور نیز زمانی که کمیسیون تلفیق در جریان بود عنوان کردیم و طی نامه ای نگرانی هایمان را اعلام کردیم. با این حال اگرچه دولت برای تامین دارو ارز 4200 تومانی تعیین کرده بود و نمایندگان به دلیل فساد آوری آن، با مقدار آن مخالفت کردند، با توجه به اینکه بودجه به دولت برگشته است، امیدواریم در تدوین دوباره بودجه برای بخش بهداشت و درمان تصمیم درستی گرفته شود تا نگرانی برای مردم به وجود نیاید.

نماینده زاهدان در مجلس در خصوص گرانی قیمت دارو ادامه داد: متاسفانه اکنون تا شایعه ای در جامعه رواج می یابد، احتکار کنندگان، دست فروشان و دلالان در بازار از این فرصت سوءاستقاده می کنند تا جنسی ضروری را با قیمتی بالاتر به فروش و به دست مردم برسانند.

هزینه درمان کرونا تا حدود 80 میلیون هم محاسبه می شود

حسینعلی شهریاری در مورد هزینه درمان بیماران کرونایی در بیمارستان ها گفت: این که در ابتدای شیوع کرونا گفته شد در صورت مراجعه بیماران به بیمارستان، هزینه درمان بیماران کرونایی رایگان است، با توجه به اینکه نتوانستیم از پس هزینه های درمان آن برآییم، این موضوع منتفی شد. اکنون به طور متوسط اگر یک بیمار کرونایی از ICU استفاده نکند و فقط از خدمات درمانی معمولی استفاده کند و هفت یا هشت روز بستری شود، هزینه درمانش تقریباً بین 9 یا 10 میلیون تومان می شود، اما اگر از ICU و خدمات پیشرفته و داروهای گران قیمت استفاده کند تا 80 میلیون تومان هم باید برای درمانش هزینه کند.

شهریاری در پایان گفت: متاسفانه دولت نتوانست منابع مالی بخش درمان بیماران کرونایی را تامین کند و 1میلیون یورویی که رهبر معظم انقلاب فرمودند برای کرونایی ها باید داده شود نیز در جهت خرید تجهیزات پزشکی، هزینه های تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بیمه بیکاری پرداخت شد. بنابراین موضوع هزینه درمان بیماران کرونایی همچنان وجود دارد و دولت قادر به تامین مالی در این حوزه نیست.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟