بی توجهی قانون جوانی جمعیت به هزینه های نگهداری فرزند مادران شاغل /شهریه مهدهای کودک از 5 میلیون تا 15 میلیون!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،در «قانون جوانی جمعیت» به شهریه مهدهای کودک برای مادران شاغل توجه نشده است.

قانون جوانی جمعیت در تاریخ 1400.7.24 با  73 ماده در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و هفته آخر اردیبهشت به عنوان هفته ملی جوانی جمعیت نامگذاری شده است.اما تلاش های دستگاهها در اینکه بتوانند در افزایش جمعیت تاثیری داشته باشند منوط به بهبود شرایط اقتصادی است .در حال حاضر نسل مولد کشور جوانان دهه هفتادی و هشتادی هستند که بنا به آمار زاد و ولد در این نسل با افت بسیار شدیدی رو به روست. چنانچه مرکز رصد جمعیت کشور اعلام کرد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۹۸هزار و ۵۵۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده است.

ناکافی بودن در آمد خانوار در هزینه های  فرزندان

میزان تورم خانوار بر اساس اعلام سازمان آمار مرکز آمار،بر اساس نرخ تورم سالانه کشور در فروردین امسال، برابر ۳۸.۸ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۴.۷ درصد برای دهک اول، تا ۴۰.۱ درصد برای دهک دهم است. خانواده های جوانی که امکان فرزندآوری دارند با یک درآمد متوسط در مناطق 22 گانه تهران برای نگهداری فرزندشان به مهد کودک در شرایطی که دو شاغله هستند و هردو همسر کار می کنند اگر در تامین نیازها و هزینه های اولیه فرزندشان دچار مشکل نباشند باید فرزندشان را به مهد کودک بسپارند.تعرفه شهریه مهدهای کودک بسته به نوع منطقه ای که در آن زندگی می کنند از 5 میلیون تومان تا 15 میلیونتومان متغیر است.با احتساب اینکه یک کارگر و کارمند در آمدی مابین 10 تا 12 میلیون تومان داشته باشند باید حداقل نیمی از درآمدشان را برای شهریه مهد کودک بپردازند علاوه بر اینکه هزینه های مسکن و پوشاک و خوراک قطعا رقمی الاتر از مابقی حقوقدریافتی را به خود اختصاص می دهد. و حتی در برخی موارد این شهریه برای کودکانی که  تک والد هستند بسیار سنگین به نظر می آید.اینکه دولت و تمام سیاست هایش بر اساس قانون جوانی جمعیت به سوی فرزندآوری سوق داده می شود بی توجهی به هزینه های اصلی فرزندآوری غیر منطقی به نظر می آید.

آنچه در این قانون نادیده گرفته شده  مادران شاغل است

علاوه بر طرح همه این موارد در بند 77 قانون جوانی جمعیت در تبصره3 کلیه دستگاه های مذکور در ماده 29 قانون پنج ساله ششم توسعه –اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مکلفند با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت خرید خدمات نسبت به تامین مهد کودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل در همان دستگاه اقدام کنند.

 براساس آمارهای جمعیتی، تعداد خانواده‌های شکل گرفته در ایران روبه افزایش است، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۰، ۲۰ میلیون خانواده در کشور وجود داشته است که این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۲۲ میلیون خانواده رسیده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در حال حاضر بالغ بر ۲۵ میلیون خانواده در کشور داشته باشیم.

اما آنچه در این قانون نادیده گرفته شده است مادران شاغل در دستگاه های خصوصی هشتند که برای نگهداری فرزندانشان را به مهدکودک های خصوصی می سپارند و در قانون جوانی جمعیت به آن اهمیت داده نشده است.این در حالی است که بسیاری اط شاغلان بخش خصوصی حداقل بگیر هستند و باید با همین حقوق دریافتی ناچیز هزینه های خانوار را تامین نمایند.عدم توانایی در پرداخت شهریه مهد کودک می تواند یکی از عواملی باشد که خانواده های جهان تمایلی به فرزندآوری نداشته باشند.

فرزندآوری سخت برای زنان شاغل

«زهرا نژاد بهرام» فعال حوزه زنان در این رابطه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:فرزند آوری زنان شاغل در وحله اول امنیت شغلی شان را به خطر می اندازد چرا که بسیاری از کارفرمایان تمایلی به استخدام و یا ادامه همکاری با زنان شاغل ندارند .علاوه بر اینکه زنان شاغل در بخش خصوصی از امتیازات زنان شاغل در بخش دولتی محرومند و نمی تواند از  قوانین حمایتی که در قانون برای شاغلین زن در نظر گرفته شده بهره مند شوند. مانند استفاده از مرخصی زایمان ،ساعات کاری کمتر  و دورکاری.بنابراین همین مولفه ها باعث می شود که زنان شاغل تمایلی به فرزند آوری نداشته باشند حالا اضافه شدن شهریه مهد کودک که نیمی از درآمدشان را می بلعد می تواند عامل قوی تری در کاهش این تمایل باشد.

شهریه مهدهای کودک چگونه تعیین می شود

آنچه مهم است این است که شهریه مهدهای کودک را آموزش و پرورش تعیین می کند.«مجتبی همتی‌فر »رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در این رابطه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مقدار شهریه هر کودکستان براساس «آیین‌نامه تعیین شهریه خدمات تربیتی، آموزشی و مراقبتی کودکستان‌ها» که مبنای آن هزینه تمام شده مؤسس است، تعیین می‌شود و شاخص‌های تعیین شهریه شامل نیروی انسانی استاندارد (بهای تمام‌شده‌ی پرسنلی و بیمه تأمین اجتماعی یا صندوق بیمه اجتماعی به اقتضا)، تأمین مکان و تجهیزات مناسب و استاندارد کودکستان، سرانه استهلاک دارایی‌های قابل استهلاک و سایر هزینه‌های جاری و مصرفی متعارف مطابق قانون مالیات‌های مستقیم، است.

او  در ادمه تاکید می کند: هم‌اکنون، به همت همکاران جوان و پرتلاش سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، فاز آزمایشی سامانه الکترونیکی «کودکستان‌یاب» طراحی شده و والدین محترم کودکان زیر 7 سال می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی www.eservices.smttk.gov.ir وارد سامانه «کودکستان‌یاب» شده و فهرست کودکستان‌های فعال دارای مجوز هر منطقه و همچنین شهریه این مراکز را مشاهده نمایند.

 

 

کدخبر: 998106 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟