حمله وندالیست ها به آثار تاریخی ایران  + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، می گوید که روی فلان اثر تاریخی توانسته است یک قلب تیر خورده بکشد! حرف هایش که گُل می کند، از نوشتن نام خودش و پسر یکی یک دانه اش هم سخنوری می کند. تاکید می کند که تاریخ هم زده است. آدرس هم می دهد که اگر روزی به سراغ این اثر تاریخی رفتیم، حتما شاهکارش را ببینیم! اما این رفتار ناشی از چیست؟

وندالیسم ! یا همان یادگاری نویسی روی آثار تاریخی، یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می آید. در واقع کسانی که مرتکب چنین اعمالی می شوند فاقد آموزش درباره اهمیت حفظ و نگهداشت میراث فرهنگی هستند.

از جمله عوامل و دلایلی که باعث می شود یک فرد دست به خرابکاری در آثار باستانی بزند می توان به فقر اقتصادی، هیجان طلبی، عقده گشایی، تاثیرپذیری اجتماعی، انزوای اجتماعی، فرونشاندن خشم، انتقام جویی، تخلیه روانی و... اشاره کرد.

جالب است بدانید طبق قانون، درباره تخریب اموال عمومی‌قانون گذار برای برخی انواع وندالیسم تا 10 سال مجازات حبس در نظر گرفته شده است. البته تایین میزان مجازات، به میزان مهم بودن اثر تاریخی و درصد تخریب یادگاری نویسی دارد؛ برای مثال مجازات کسی که روی یک دیوار یادگاری می نویسد با کسی دست نوشته اش را روی پلکان تخت جمشید ثبت می کند، متفاوت است.

برج سنگی پاسارگاد، تنها میان یادگاری های دوران مختلف

بعد از فروپاشی سلسله هخامنشیان، هر فردی به فراخور هنرش نقوشی را روی آثار این دوره حکاکی کرده که یکی از آنها، برج سنگی پاسارگاد است.

از نقوش حیوانات وحشی و بز گرفته که مربوط به سالهای دور است تا اسماء جلاله که مربوط به دوران اسلامی.

در بلوک سوم برج سنگی نیز از شخص مهمی یاد شده که تاریخ آن مشخص نیست؛ ولی مربوط به حدودا 800 سال پیش است.

آثار وندالیسم بر دروازه ملل تخت جمشید، از کنده کاری نام میرزاده عشقی گرفته تا کریم خان زند!

برخی از سیاحان اروپایی که به ایران آمده بودند و تخت جمشید را دیده بودند، اسم خودشان را به یادگار روی دروازه ملل ثبت کرده اند. مهم ترین آنها کاپتان ویلیام کمپل و کاپتان جان ملکم است که در دوران قاجار با عنوان «سِر جان ملکُم» شناخته می شد. 

همچنین نقشی با عنوان محمد کریم خان زند روی این دروازه وجود دارد که بسیاری بر این باورند که ممکن است به کریم خان زند اشاره کند. 

نام میرزاده عشقی نیز بر این دروازه وجود دارد که بسیاری بر این باورند که نام شاعر معاصر میرزاده عشقی است. 

عمارت کلاه فرنگی قزوین و یادگاری نویسی بی حد و حصر

کاخ چهل‌ستون قزوین یا کاخ کلاه فرنگی، تنها کوشک بر جای مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی شاه تهماسب است که در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی قرار گرفته است که دیواره های آن، از یادگاری نویسی مردم بی نصیب نمانده است!

 

کدخبر: 998112 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری زهرا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟